Υπάρχει όραμα για τη Θεσσαλονίκη;

Στη χώρα μας πολύ εύκολα υιοθετούμε συνθήματα όπως και πολύ εύκολα τα ξεχνάμε. Το τελευταίο διάστημα λοιπόν ξεχάσαμε το «Θεσσαλονίκη Πρωτεύουσα των Βαλκανίων».

Ο τίτλος όμως «Πρωτεύουσα» δεν ήταν τίτλος τιμής, αλλά χαρακτηριστικό που πρέπει να συνοδεύεται με τον πρωτεύοντα οικονομικό ρόλο που διαδραματίζει η πόλη στην περιοχή της Βόρειας Ελλάδας, αλλά και στις γύρω Βαλκανικές χώρες.

Φοβάμαι ότι «αφήνουμε πίσω» τον τίτλο «Πρωτεύουσα των Βαλκανίων», γιατί δεν θέλουμε να επισημάνουμε τις ανάγκες που έχει η περιοχή σε υποδομές.

Μπορεί να είναι «πρωτεύουσα» η Θεσσαλονίκη χωρίς μετρό;

Μήπως χρειάζονται νέες υποδομές στο Λιμάνι της για να καταστεί πραγματικό κύριο διαμετακομιστικό Βαλκανικό Κέντρο.

Μήπως αποφεύγουμε να στοχεύουμε πλέον «στην πρωτεύουσα των Βαλκανίων», επειδή  παλινωδεί η νυν κυβέρνηση στη νέα χωροθέτηση της ΔΕΘ που είναι σημαντική για την προσέλκυση της «οικονομικής ελίτ» των Βαλκανίων στην πόλη μας; Μεγάλη η συζήτηση και για τη μετεγκατάστασή της έξω από τον αστικό ιστό.

Τις  προηγούμενες ημέρες παρουσιάστηκε από κλιμάκιο της κυβέρνησης με πρωτεργάτη την Υπουργό κ. Μπιρμπίλη, το νέο σχέδιο ρυθμιστικού της πόλης.

Περιλαμβάνει πολλές  αναπλάσεις και αναφέρεται στο μετρό. Αναγκαίες παρεμβάσεις για την αναβάθμιση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών, αλλά μπορεί να είναι μια πόλη «πρωτεύουσα», αν δεν υπάρχει σημαντικός παραγωγικός ιστός;

Δεν έπρεπε με αφορμή το νέο ρυθμιστικό σχέδιο, να εξεταστεί η σύνδεση της Θεσσαλονίκης με την πλούσια ενδοχώρα  της Μακεδονίας;

Δεν έπρεπε να εξεταστεί η διαδικασία διευκόλυνσης εγκατάστασης παραγωγικών μονάδων;

Δεν έπρεπε να εξεταστεί η σύνδεση της πλούσιας παραγωγής του πρωτογενή τομέα των υπολοίπων νομών της Κεντρικής Μακεδονίας, με την παραγωγική δομή της Θεσσαλονίκης;

Πως θα αναπτυχθεί η Θεσσαλονίκη χωρίς  παραγωγική σύνδεση με την υπόλοιπη Κεντρική Μακεδονία;

Δεν έπρεπε να αφιερώσουμε ένα κεφάλαιο στο νέο ρυθμιστικό σχέδιο που να αφορά στην οικονομική ανάπτυξη της πόλης μας, που αποτελεί εξάλλου και σημαντικό  ζήτημα επιβίωσης;

Η Θεσσαλονίκη έχει τις δυνατότητες να διεκδικήσει τα πρωτεία τόσο στον οικονομικό όσο και στον πολιτισμικό τομέα. Άλλωστε  χρόνια τώρα καταφέρνει και διοργανώνει με τις όποιες υποδομές διαθέτει, σειρά διεθνών εμπορικών και πολιτισμικών εκδηλώσεων.

Στα χρόνια που πέρασαν, έχουν γίνει ορισμένες θετικές προσπάθειες για να ενισχυθεί ο πολιτικός και πολιτιστικός ρόλος της πόλη μας.

Σαφώς τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα, όπως η Εγνατία Οδός ή οι ενεργειακοί άξονες, αναβαθμίζουν ολόκληρη την περιοχή.

Αρκούν όμως μόνο αυτά;

Σίγουρα όχι είναι η απάντηση. Εκκρεμούν πολλά που θα συνέβαλλαν ακόμη περισσότερο στην αναπτυξιακή διαδικασία, την οποία έχουμε ανάγκη περισσότερο ίσως τώρα, από κάθε άλλη φορά.

Θεσσαλονίκη με τον τίτλο ‘’Πρωτεύουσα των Βαλκανίων’’ και κόμβο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, απομονωμένη από τα γειτονικά βαλκανικά κράτη, δε νοείται.

Η έλλειψη στρατηγικής, πολιτικής και υποδομών, κατέστησαν το όραμα αυτό– όνειρο απατηλό.

Αποτέλεσμα των παραπάνω, όχι μόνον η Βόρεια Ελλάδα δεν απέκτησε τον οικονομικό δυναμισμό που υπόσχονταν τα προηγούμενα χρόνια, αλλά άρχισε σταδιακά να μαραζώνει.

Στην ευθύνη του κράτους αλλά και της εκάστοτε κυβέρνησης, ανήκει ο σχεδιασμός, η πράξη, η ανάπτυξη. Από το κράτος λοιπόν εξαρτώνται οι υποδομές.

Το παρόν και το μέλλον μίας πόλης βρίσκεται σε πλήρη συνάρτηση με την ισχύ του κράτους.

Θεωρώ λοιπόν ότι αυτό πρέπει να αποτελέσει και το κύριο αντικείμενο για την παράταξη της  Νέας Δημοκρατίας, στο πλαίσιο της σύνταξης του νέου κυβερνητικού προγράμματος, ώστε να γίνει και πάλι το όνειρο - όραμα.

 

Πανοζάχος Δημήτρης
Οικονομολόγος
Μέλος της Εκτελεστικής Γραμματείας της Ν.Δ

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΤΟ ΠΑΡΟΝ» στις 23/4/2011

 

Social Media

fb tw yt fkr

Facebook

Επικοινωνια

press2
Διαφήμιση